Auto

© 2016 Togetherontour - Gerrit&Jorina

Together on tour

Marokko 2013

 

Auto

Unimog U1300 L

 

Nadat we in 2009/2010 met de Nissan Navara naar Ghana gereden zijn hebben we een afweging gemaakt of we dit soort reizen vaker zouden willen maken. Het antwoord daarop is volmondig JA. We denken daarbij o.a. aan bestemmingen zoals; Marokko, West Afrika, Turkije, het Midden Oosten, Zuid Amerika, Zuid Europa, Scandinavië en IJsland.

De potentiele reisdoelen zijn zo verschillend in klimaat en afstand vanaf Nederland dat we er rekening mee moeten houden dat je enkele weken tot maanden van huis bent en dat het voor kan komen dat je dagen in de auto moet doorbrengen vanwege regen. Met de Nissan Navara was dat wat lastig. De tent van 120 x 240cm waar je op je knieën in kunt zitten was ons “huis” en is soms wat aan de krappe kant. Daarnaast geeft het slapen in de tent ons niet altijd de rust die we nodig hebben, denk hierbij aan wind, regen, maar ook geluiden vanuit de omgeving.

Al snel na onze eerste West Afrikatrip stond vast dat de volgende reis meer leefcomfort moest hebben. We hebben overwogen om een afzetunit voor de Nissan Navara te kopen/bouwen, maar hebben dit uiteindelijk niet gedaan omdat we daarmee naar onze mening nog niet ons ideale reisvoertuig hebben.

Na veel wikken en wegen hebben we in 2011 een tot camper omgebouwde Unimog U1300L gekocht.

Deze auto was min of meer reisklaar en hebben we in de 2012 onze eerste vakantie in Europa mee gemaakt.

In 2013 zijn we met de Unimog 8 weken naar Marokko geweest en vanaf 1 oktober 2015 staat er een reis gepland van enkele maanden. Het is de bedoeling om na deze reis de camper unit te gaan vervangen voor een nieuw te bouwen exemplaar.

Huidige specificaties auto

•Unimog U1300L, Bouwjaar 04 – 1981

•Hoogte met unit 335cm, met kano 345cm

•Motor OM352, 5,8 liter 6 cilinder met turbo ca. 170 PK

•Snelle assen, Michelin XZL banden topsnelheid 120 km/h

•Verbruik tijdens de Marokkotrip incl. terreinrijden 1:5,2 (1:6 op asfalt)

•Hydraulische lier 12 tons, zowel naar voren als naar achteren te gebruiken

•Tankinhoud 130 liter (675 km) + 40 liter reserve.

•Terratrip

•Luchtgeveerde stoelen

•Motorrem

•Etc, etc

 

Huidige specificaties unit

•Bouwjaar 2002, naar model Unimog ambulance 325 x 235 x 190

•Bedbank

•170 liter drinkwater met zuiveringssysteem UV-250

•Geiser

•Driepits kookstel (gas)

•Koelkast met 27 liter vriesvak

•Porta potti

•Buitendouche

•Groot luifel

•Veel opbergruimte

•2 persoons open kano

•Zonnepanelen

•2 x 1000 Watt omvormer

•1 x 350 Watt omvormer zuivere sinus

•Etc, etc

 

 

 

Nissan Navara

 

Tijdens onze reis, in 2009, door west Afrika hebben we gekozen voor een Nissan Navara Kingcab. Deze auto hadden we al gekocht toen we definitief besloten om naar Afrika te gaan. Omdat we deze auto toch al hebben hebben we ervoor gekozen om met deze auto naar Afrika te gaan. Aangezien het een nieuwe auto is zijn er nogal wat vooroordelen om met deze auto zo'n reis te gaan maken. We hebben overwogen om met een oudere auto (Landrover/Toyota) te gaan. We zijn van mening dat dat een voordeel is op het moment dat er iets kapot gaat. Een oudere auto met minder elektronica is in Afrika namelijk makkelijker te repareren. Een nieuwe auto heeft wel als voordeel dat de kans op een storing kleiner is dan met een oudere auto. Daarom willen we met wat aanpassingen en reserveonderdelen de reis gaan maken met de Navara.

De Nissan is al een behoorlijk complete auto, toch moeten er wat dingen worden aangepast en aangebracht voordat we op reis gaan. Zo willen we stalen velgen en terreinbanden monteren om beter grip en comfort te hebben op de onverharde wegen. Verder gaan we een voorfilter/vochtafscheider plaatsen in het brandstofsysteem. Dit om te voorkomen dat dure(elektrische) onderdelen het begeven als gevolg van slechte brandstof. Ook gaan we een extra accu plaatsen met scheidingsrelais. Op deze accu komt een omvormer waardoor we toch 220volt aan boord hebben. Dit is makkelijk om b.v. alle apparatuur op te laden. Op het extra stroomcircuit wordt ook de compressorkoelkast aangesloten. Doordat we een extra accu aan boord hebben voorkomen we ook dat we zonder stroom komen te zitten onderweg. Omdat de wegen niet overal even goed zijn en omdat de rijstijl van de gemiddelde Afrikaanse weggebruiker nogal verschilt van hoe wij het ooit geleerd hebben, gaan we nog kijken of het misschien verstandig is om extra bescherming aan te brengen onder de auto en voor de verlichtingsbakken. Misschien kan een zwaardere claxon ook geen kwaad om zonder ongelukken door dorpen en steden te komen.

Om alle spullen die op de paklijst staan te kunnen meenemen gaan we de bak betimmeren en wat kisten en laden maken. Helaas is dat niet genoeg, daarom hebben we een imperial gekocht voor op de cabine. Vaak zie je dat men op het imperial brandstof, rijplaten en reservewielen meeneemt. Wij kiezen ervoor om juist die zware dingen in de bak mee te nemen om zo de wegligging te optimaliseren. Op het dak gaan we lichte dingen vervoeren zoals twee kisten met verbandmiddelen voor een ziekenhuis, stoelen en tafel en de recovery gear. Daarnaast kun je er brandhout op vervoeren en b.v. je douchezak opwarmen.

 

 

 

Belgische Ardennen
Ghana
Senegal